Yhteiskuntaopissa monet asiat ovat oppilaille entuudestaan melko vieraita. Esimerkiksi monet talouden tai politiikan peruskäsitteet ovat yläasteikäisille yleensä täysin tuntemattomia, ellei sitten ilmapiiri kotona ole yhteiskunnallisesti suuntautunut siten, että oppilaan kiinnostus asioihin on vaikkapa uutisia seuraamalla virinnyt itsenäisesti. Esimerkiksi sellaiset ihan perustavat käsitteelliset erottelut, kuten mitä eroa on hallituksella ja eduskunnalla, ovat suurimmalle osalle haastavia. Peruskäsitteet olisi luonnollisesti suotavaa ottaa ensin edes jollakin tavalla haltuun, jotta oppilaat kykenisivät ymmärtämään poliittista keskustelua tai muodostamaan mielipiteitä yhteiskunnallisista asioista.
Yhteiskuntaopin talouskurssin asiat ovat kokemuksieni nojalla vaikeudessaan ihan omaa luokkaansa, jopa siinä määrin, että ne tuottavat vaikeuksia monille opettajillekin. Historian opiskelijoiden yleisimmin reputtama tentti taisi yliopistossa olla kansantaloustieteen peruskurssin loppukoe. Humanistit ja matematiikka! Yläkoulun talouskurssilla ei yleensä edellytetä laskutoimitusten hallitsemista, mutta teini-ikäisille sellaiset talouden käsitteet, kuten inflaatio, budjetti, markkinatalous, obligaatio, ohjauskorko tai keskuspankki tuottavat ihan riittävästi vaikeuksia.
Talous on paitsi ilmiönä laaja, myös koko ajan liikkeessä. Nousukaudella uutisissa ja muualla esillä olevat kysymykset ovat usein aivan toisia kuin vaikkapa juuri nyt taantuman ja euron kriisin keskellä. Opetusta ja sen sisältöjä joutuukin yhteiskuntaopissa koko ajan muokkaamaan aivan eri tavalla kuin esimerkiksi matematiikassa, jossa uusimmatkin yläkoulussa opetetut asiat tunnettiin jo antiikin Kreikassa.
Verkko-opetus mahdollistaa talouden – ja muidenkin laajempien sekä ajassa elävien kokonaisuuksien – käsitteiden ja ilmiöiden haltuunoton (tai ainakin sen yrittämisen) monella tapaa. Internetissä tarjolla oleva ilmainen talousuutisointi tarjoaa ajantasaisen ja yläkoulun yhteiskuntaopin tarpeisiin aivan riittävän syvällisen näkymän talouden trendeihin ja ilmiöihin.
Aloitimme tänä vuonna oppilaiden kanssa talouskurssin suoraan uutisvirtaan sukeltamalla. Jokainen pari etsi itselleen talousuutisen, yritti selventää itselleen uutisen sisältöä sekä sen käsitteitä ja esitellä uutisen muille. Tehtävän ohjeet ja PowerPointien palautukset hoituivat näppärästi fronterissa. Uutistehtävä tarjosi luokalle paitsi kymmenisen näkökulmaa siihen, mitä taloudessa juuri nyt tapahtuu, myös konkreettisen perehdytyksen talouden kentän erilaisiin ilmiöihin pikavipeistä pörssilistautumisiin ja asuntolainojen korkovaihtelusta ruoan hinnan vaihteluihin päivittäistavarakaupan keskittymisen seurauksena etc. Ei ihan vaatimaton ”kattaus” yhden oppitunnin sisällöksi!
Talouden opettaminen pitäisi todella aloittaa mahdollisimman aikaiseen kuten myös yhteiskuntaopin yleensä, mutta tietyillä ehdoilla. Ensin tulisi talous riisua kaikesta sen luonnollisuudesta ja osoittaa, että nykyinenkin taloudellinen järjestelmä nojautuu usealle sopimukselle että laille. Sopimuksia on monenlaisia, mutta lähes jokainen laki tuntuu olevan tehty suojaamaan yksityisomaisuutta, jonka oikeudesta voidaan olla kevyen nihilistiseen tyyliin montaa mieltä, koska ihmislajilla ei ole tällaista lajityypillistä ominaisuutta, jossa jonkun maa-alueen tulee kuulua jollekin jne. Lisäksi Suomessa tulisi erityisesti opettaa ihmisille propertyn ja belonginsin ero, näin hieman englantia tökerösti hyödyksi käyttäen, koska kielemme ei tähän taivu luontevasti. Nyt liian moni luulee, että private property tarkoittaa kaikkea kengistä osakkeisiin, mikä on aikalailla väärin.
Tärkeimpänä itse kuitenkin talouden opettamisessa pitäisin rahan hahmottamista sen luonteen kautta. Opettaa sen ominaisuus vaihtoarvona, mutta myös ”circulaation” luojana. Myös sen toisen muodon, pääoman, luonne tulisi erottaa tavanomaisesta ”rahakasan” kuvasta. Lisätäkseni vielä, niin olisi hyvä myös kertoa, mistä se raha oikeasti maailmaan tulee ja kuka sitä hallitsee – rahaa kun ei tule lisää taikaiskusta, vaikka kuinka tehtäisiin työtä ja vaihdettaisiin tavaroita.
[…] kuvaus tiedonhankintatehtävästä löytyy tämän linkin takaa. Kategoria(t): Yleinen. Kirjoittaja: Petri.Lassi. Lisää kestolinkki […]